Fastighetstekniker – hållbar drift

Vill du bli nyckelspelaren för hållbar drift av byggnader? Då passar rollen som Fastighetstekniker dig! Bli expert på fastighetstekniska system och lär dig att effektivisera energianvändning och skapa miljövänliga lösningar.

Fastighetstekniker i arbete

Du som fastighetstekniker använder modern teknik och strategier för fastighetsautomation och AI. I ditt arbete minskar du negativ påverkan på miljön, samtidigt som du säkerställer en trygg och effektiv användning av fastighetens tekniska system. Du har även koll på myndighetskrav, lagstiftning och regelverk och ser till att dessa följs. Utöver det tekniska arbetet i fastigheten underhåller och skapar du nya relationer med kunder, entreprenörer och leverantörer.

Vad arbetar du med?

Som fastighetstekniker inom hållbar drift ansvarar du för att sköta och underhålla byggnaders tekniska system på ett miljövänligt och energieffektivt sätt. Du har tekniskt ansvar för styr- och reglerteknik, övervakningssystem samt driftoptimering. Det innebär daglig drift och underhåll av de tekniska symtomen i fastigheten såsom ventilation, värme, VA, kyla, och elsystem i syfte att minimera energiförbrukningen.

Vad får du lära dig?

Du lär dig om fastigheters uppbyggnad, konstruktion, material, utrustning och system. Du kommer få kunskaper inom drift och underhåll av tekniska installationer samt om system för styr- och regler, VA, värme, ventilation och kyla. Du lär dig även om fastighetsautomation, modern fastighetsstyrning och driftövervakning.

Efter examen

Ljusa framtidsutsikter väntar dig som vill bli fastighetstekniker! Det går snabbt framåt i fastighetsbranschen. I samband med digitaliseringen har nya smarta tekniska lösningarna tillkommit i det dagliga arbetet. Det finns därav ett ökat behov av kunskap inom fastighetsautomation och avancerad styr- och reglerteknik för att möta teknikutvecklingen och energiomställning.

Studieort Växjö

KYH Anywhere är ett modernt utbildningsupplägg som innebär att en och samma utbildning går på flera orter samtidigt. Utbildningen är platsbunden till respektive studieort och funkar så att du sitter tillsammans med andra studerande på din valda studieort. Föreläsaren sänder undervisningen live via länk till alla orter samtidigt. På så vis får du även klasskamrater som sitter utspridda runt om i landet. Under den här utbildningen kommer du ha föreläsningar ca två dagar i veckan på plats i lokalen.

LIA - Lärande i arbete

En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en fjärdjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

Utbildningen ges av KYH Anywhere via Växjö yrkeshögskola. Kom ihåg att ange Växjö som studieort när du ansöker.

Senast uppdaterad: 24 april 2024