Aktuella LIA-perioder

Söker du ny personal och morgondagens talanger? Här finns information om Lärande i arbete och kommande LIA-perioder från regionala yrkeshögskolor.

Som representant för arbetslivet kan du engagera dig i YH på flera olika sätt, du kan till exempel medverka i ledningsgruppen för utbildningen, ta emot studerande på LIA och erbjuda föreläsningar eller studiebesök. Detta kallas medfinansiering och handlar oftast om tid och resurser i form av engagemang i utbildningen på olika sätt.

Lärande i arbete (LIA)

Under LIA-perioderna får studenterna möjlighet att under handledning vidareutveckla sina kunskaper från skolan. För dig som arbetsgivare innebär LIA en möjlighet att pröva och få kontakt med framtida medarbetare. Och säkerställa att den studerande får just den kompetens som motsavarar kraven på den framtida yrkesrollen.

Att fungera som LIA-företag innebär också ett ansvar. Det som krävs av ditt företag är engagemang, tydliga arbetsuppgifter, rätt arbetsredskap samt en handledare.

LIA är en kurs och handledaren ska se till att studenten får uppgifter som motsvarar kursmålens krav. Den studerande ska delta i arbetet och vara med exempelvis i ett arbetslag, projekt eller annan del av verksamheten.

Vill du erbjuda LIA-plats så kontakta utbildningsanordnaren, vi kan också svara på frågor.

Mer information om LIA hos Myndigheten för yrkeshögskola. Länk till annan webbplats.

Kommande LIA-perioder

Data/IT

LIA-period:
Cloud åk 1: LIA-period 1+2, 2024-01-15 till 2024-06-30 (24 veckor)

Under LIA-perioden ska den studerande ...
Under utbildningen kommer studerande att lära sig hur de planerar, implementerar, övervakar och felsöker virtuella miljöer, molntjänster och nätverk. De kommer att lära sig om olika behovsanpassade produktlösningar för att kunna ge bästa råd och service.

Vidare kommer de studerande också få färdigheter i hur de utför migrering av befintliga tjänster och användare till molntjänster. Ledord under utbildningen kommer bl.a. vara säkerhet och användarvänlighet. Under LIA-perioderna utvecklar de studerande sin praktiska yrkesteori. Ring gärna för mer information.

Kontaktperson: Stefan Gustavsson, Utbildningsledare
Telefon: +46 73-801 07 86
E-postadress: stefan.gustavsson@ecutbildning.se

Utbildningsanordnare: EC Utbildning

LIA-period:
Frontendutvecklare åk 1: LIA-period 1, 2023-11-20 till 2024-02-11 (12 veckor)
Frontendutvecklare åk 1: LIA-period 2, 2024-03-11 till 2024-06-09 (13 veckor)

Under LIA-perioden ska den studerande ...
Under utbildningen ges de studerande kunskaper som behövs för att utveckla webblösningar från grunden. De kommer få djupdyka ner i JavaScript; HTML och CSS för att sedan bygga på kunskapsnivån med mer avancerad programmering.

Under studietiden får de studerande även god förståelse för design, användarvänlighet och Backend, som även är viktiga komponenter i rollen som Frontendutvecklare. Under LIA-perioderna utvecklar de studerande sin praktiska yrkesteori. Ring gärna för mer information.

Kontaktperson: Stina Sellin, Utbildningsledare
Telefon: +46 73 808 39 22
E-postadress: stina.sellin@ecutbildning.se

Utbildningsanordnare: EC Utbildning

Ekonomi, administration och försäljning

LIA-period:
vecka 14-25, 2024

Under LIA-perioden ska den studerande ...
aktivt delta i det dagliga arbetet i LIA-organisationen, få en inblick i hur arbetet organiseras och bedrivs. Den studerande ska introduceras i de verktyg som inköpare använder och de rutiner som är allmänt förekommande.

Fokus bör vara inom den operativa verksamheten av inköpsarbetet och försörjningskedjan.

Kontaktperson:
Anna Ulvskog
E-postadress: anna.ulvskog@nbi-handelsakademin.se
Utbildningsanordnare: NBI Handelsakademin

LIA-period:
vecka 7-21, 2024

Under LIA-perioden ska den studerande ...
aktivt delta i det dagliga arbetet i LIA-organisationen och därvid hantera metodik och system. Den studerande ska också i ökande grad medverka i strategiska frågor som gäller strategi, planering, leverantörsutveckling, förhandlingar och liknande. Den studerande ska kunna analysera och ge förslag till alternativa lösningar på specifika inköpsproblem.

Även om fokus i perioden ligger på den operativa verksamheten ska kursen ge introduktion till strategiska arbetsuppgifter.

Kontaktperson:
Anna Ulvskog
E-postadress: anna.ulvskog@nbi-handelsakademin.se
Utbildningsanordnare: NBI Handelsakademin

LIA-period:
vecka 15-24, 2024

Under LIA-perioden ska den studerande ...
utveckla specialiserade kunskaper inom arbetet som säljare och få en fördjupad förståelse för yrkesrollen.

Den studerande ska också arbeta i team och utföra relevanta arbetsuppgifter under mer eller mindre handledning. Den studerande ska också aktivt medverka vid planering och genomförande av sälj- och eventuellt marknadsföringsarbete i företaget.

Kontaktperson:
Helen Selstam
Telefon: 072-050 37 27
E-postadress: helen.selstam@nbi-handelsakademin.se
Utbildningsanordnare: NBI Handelsakademin

Teknik, tillverkning, drift och underhåll

LIA-period:
vecka 14-25, 2024

Under LIA-perioden ska den studerande ...
aktivt delta i det dagliga arbetet i LIA-organisationen, få en inblick i hur arbetet organiseras och bedrivs. Den studerande ska introduceras i de verktyg som logistiker använder och de rutiner som är allmänt förekommande.

Fokus bör vara inom den operativa verksamheten av arbetet och försörjningskedjan.

Kontaktperson:
Helen Selstam
Telefon: 072-050 37 27
E-postadress: helen.selstam@nbi-handelsakademin.se
Utbildningsanordnare: NBI Handelsakademin

LIA-period:
vecka 9-20, 2024

Under LIA-perioden ska den studerande ...

Syfte

  • Träna sin förmåga att lösa logistikuppgifter kopplade till utbildningen och den teori som de lärt sig
  • Få praktiska kunskaper samtidigt som de utför arbetsuppgifter som företagen/ organisationer vill ha utförda
  • Delta i det löpande arbetet (svårighetsgraden blir givetvis beroende på arbetets karaktär, studentens förkunskaper och vilken LIA-period det gäller)
  • Följa de arbetstider som gäller på arbetsplatsen, eller vad handledaren anger

Innehåll i arbetsuppgifter under LIA 2
Arbetets närmare inriktning under de olika praktikperioderna fastställs i samråd mellan i första hand handledaren från företagen samt kursdeltagaren. Utgångspunkten är att de studerande tar ett stort eget ansvar för sitt lärande och utvecklar sin initiativförmåga. Detta innebär att de studerande snabbt kan sätta sig in i nya situationer, har stor initiativförmåga för att på egen hand kunna lösa olika uppgifter redan under praktikperioderna.

Studenten ska aktivt delta i det dagliga arbetet i LIA-organisationen. Därutöver finns inlämningsuppgifter som studenten ska göra under tiden. Dessa belastar inte organisationen annat än att studenten kan behöva hjälp med information, data och uppgifter om företaget. Studentens arbete under perioden i företaget skall i huvudsak innehålla aktivt deltagande i dagligt arbete med logistikprocessen.

Kursens mål
Efter fullföljd kurs ska den studerande ha följande kunskaper, färdigheter och kompetenser:

Kunskaper: Kunskaper om metoder för det operativa arbetet med introduktion till strategiska arbetsuppgifter. Kunskaper om metoder och tekniker i det löpande arbetet liksom om strategiska frågor. Kunskaper om transportlösningar, lagerstyrning och materialförsörjning.

Färdigheter: Färdighet att lösa uppgifter i det dagliga logistikarbetet och att medverka i uppgifter som gäller strategiska frågor, enligt vad som är relevant i LIA-organisationen.

Kompetenser: Kompetens att kunna analysera och ge förslag till alternativa lösningar på specifika logistikproblem.

Kontaktperson:
Helen Selstam
Telefon: 072-050 37 27
E-postadress: helen.selstam@nbi-handelsakademin.se
Utbildningsanordnare: NBI Handelsakademin


Kontakt

Kontakta oss om du vill ha hjälp eller komma i kontakt med en utbildningsanordnare inom det område där du behöver kompetens.

Verksamhetschef

Karin Wirdheim
Telefon 0470-417 62
E-post karin.wirdheim@vaxjo.se

Utbildningsstrateg

Johan Hovbrandt
Telefon 0470-414 85
E-post johan.hovbrandt@vaxjo.se

Senast uppdaterad: 11 april 2024