Hit kan du vända dig

Behöver du eller någon annan hjälp i en akut situation? Det kan handla om att du misstänker att någon riskerar att fara illa. Det kan också handla om våld, övergrepp eller missbruk. Ingen fråga är för liten att ta upp. Våga ta kontakt! Här har vi samlat några av de viktiga ställena för att du ska veta vad de jobbar med.

BRIS, Barnens hjälptelefon

Alla som är under 18 år kan ringa och prata med en vuxen om vad som helst. Det är gratis och ditt nummer syns inte på våra telefoner.
Webbplats: bris.se Länk till annan webbplats.

Röda korset - Jourhavande kompis

Jourhavande kompis är en chattjour för barn och unga upp till 25 år. Oavsett vem du är eller var du befinner dig så kan du chatta med oss. Hos oss är du anonym och de som svarar i chatten är också det.
Webbplats: jourhavandekompis.se Länk till annan webbplats.
Öppettider: 18-21 vardagar, 14-17 helger

Ungdomsjouren Animo Växjö

Ungdomsjouren Animo finns till för att stötta alla ungdomar, oavsett könsidentitet. Vi har en anonym chatt öppen varje tisdag och torsdag klockan 18.00 - 20.00 och finns även tillgängliga på mejl. Hos oss kan du prata om vad du vill, inget ämne är för stort eller för litet. Vi lyssnar på dig!
Webbplats med chatt unizonjourer.se/animo Länk till annan webbplats.
E-post: ungdomsjourenanimo@hotmail.com

Öppenvård unga

Du som är ung i Växjö kommun är välkommen till Öppenvård unga. Här finns vuxna som har tid att bry sig och som kan hjälpa dig, det är vad vi jobbar med.

Glimten

Glimten är en gruppverksamhet för dig som har föräldrar som missbrukar alhohol eller droger. På Glimten träffas vi två vuxna ledare och ungdomar i samma ålder.

Familjefrid Kronoberg

Familjefrid Kronoberg jobbar man med barn och unga som blivit utsatta för eller bevittnat våld i familjen.

RFSL Kronoberg

RFSL Kronoberg Länk till annan webbplats. jobbar man med personer som bryter heteronormen på olika sätt.

Senast uppdaterad: 15 februari 2024