Alkohol och droger

Funderar du på om du dricker för mycket alkohol eller är du orolig för att någon du känner dricker för mycket? Har du eller någon i din närhet problem med droger? Här har vi samlat bra sidor där du kan få svar på dina frågor.

Tänk på att du som studerar alltid har möjlighet att vända dig till skolsköterskan, skolkuratorn eller studenthälsan om du har frågor om alkohol och droger.

Primvårvårdens hälsoenhet

Är du orolig för att du dricker för mycket? Behöver du tabletter eller narkotika för att klara av vardagen? Tänker du ständigt på spel? Är du orolig för en kompis kring alkohol, narkotika eller spel? Primärvårdens hälsoenhet Länk till annan webbplats. träffar dig gärna och pratar kring de här sakerna.

Glimten

Glimten är en gruppverksamhet för dig som är 6-18 år och som har föräldrar som missbrukar eller om det förekommer våld i familjen. På Glimten träffas man tillsammans med vuxna ledare och ungdomar i samma ålder som upplevt liknande saker.

Andra bra länkar

Alkohollinjen

Alkohollinjen Länk till annan webbplats. är till för dig som funderar över dina eller någon annans alkoholvanor. Rådgivning sker per telefon och är kostnadsfri. Du kan vara anonym.

Alkoholhjälpen

Alkoholhjälpen Länk till annan webbplats. är en webbplats för dig som någon gång har funderat på om du dricker för mycket eller dig som oroar dig för någon annans drickande. Här kan du testa dina alkoholvanor, få tips om självhjälpsövningar och prata med andra.

Anonyma alkoholister

På webbplatsen för Anonyma alkoholister Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om vad det innebär att vara alkoholist och testa dig själv.

Dopingjouren
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dopingjouren Länk till annan webbplats. arbetar för att minska missbruket av dopning. På deras sida kan du få information om vad doping innebär och vad det kan leda till.

Anonyma narkomaner

På webbplatsen Anonyma narkomaner Länk till annan webbplats. läsa mer om vad det innebär att missbruka droger.

Tonårsparlören
Länk till annan webbplats.

Tonårsparlören Länk till annan webbplats. kan du få fakta och tips om alkohol och annat som föräldrar ofta funderar på

Senast uppdaterad: 15 februari 2024