BG musik

Gillar du musik och spelar själv? Vill du arrangera en spelning eller bara kolla på våra band? Då är du välkommen till BG musik!

BG musik har funnits sedan 2001 och verksamheten drivs av Växjö kommun. På BG musik repar cirka 30 band i vecka. Dessutom arrangeras många konserter i huset varje år, både husets egna arrangemang men även andra utifrån som också får göra arrangemang här.
I huset finns tre fullt utrustade repetitionslokaler, ett DJ-rum och tre inspelningsstudios, varav en passar till hiphop och en som drivs av Folkuniversitetet. Vi har också en konsert-och arrangemangssal som rymmer 150 personer med PA, ljus och backline av hög kvalitét.

Våra öppettider

Måndag - torsdag klockan 14.00-16.30. Drop in!
Måndag – torsdag klockan 16.30-21.00. Endast fasta bokningar i replokalerna och studiorna.
Åldersgräns: Du kan boka från att du har börjat i sjuan och uppåt.

Om BG musik

BG musik drivs av Växjö kommun i nära samarbete med privata och ideella aktörer i Växjö musikliv. Efter att renoveringen blev klar i mars 2003 så har verksamheten varit i full gång. Det finns tre fullt utrustade repetitionslokaler, ett DJ-rum samt tre inspelningsstudios varav en drivs av Folkuniversitetet och en passar bäst för sångpålägg/hiphop/rap.
Kulturskolan har två undervisningsrum för slagverksutbildning och använder även lokaler för ensemblespel och gitarrundervisning. På källarplan finns ytterligare 13 repetitionslokaler. Det är cirka 50-tal grupper som repeterar i huset både i ”vår” regi och i källaren där Studiefrämjandet har verksamhet. Dessa grupper representerar olika genrer och åldrar men de flesta är 16-19 år.

Våra framtidsplaner är att fortsätta att vara lyhörda för de önskemål och trender som kommer inom musikens område. Vi fortsätter med vår idé om att våra besökare/musiker alltid ska lära sig något då de är här och framför allt att man ska kunna utveckla och trivas med sitt fritidsintresse.

BG Musiks samarbetspartners under de senaste tio åren har varit KF Kristina, Studiefrämjandet, Bilda, ABF, Kulturskolan och kultur- och fritidsförvaltningen, NBV, Sensus, Musik i syd, Folkuniversitetet, Linnéuniversitetet med flera och även privata aktörer.

BG på Facebook Länk till annan webbplats.
BG på Instagram Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 19 januari 2024