Är badvattnet rent?

Varje sommar tar vi regelbundna prover på vattnet vid cirka 40 olika badplatser i Växjötrakten. Var uppmärksamma på algblomning vid våra sjöar och badplatser.

I mitten av juni varje år börjar vi ta prover. Det är cirka 40 badplatser som besöks mellan en och tre gånger under juni, juli och augusti, beroende av hur många badgäster stranden har. Då kontrolleras vattnets tjänlighet och om det uppstått algblomning.

Vad är algblomning och hur kan jag upptäcka det?

En algblomning bildas när det sker en kraftig tillväxt av friflytande växtplankton eller bakterier i sjöar och hav så att det bildas ett grönblått lager på vattenytan. Algblomning kan uppkomma om det finns mycket näring i vattnet, om vattnet är varmt och om det inte blåser för mycket. Algblomningar kan uppkomma relativt snabbt om det råder bra förhållanden i vattnet, men det kan också försvinna inom loppet av några timmar om det börjar blåsa eller regna. Algblomningar är ett naturligt förekommande fenomen, men i kraftigt övergödda sjöar (till exempel Norra Bergundasjön) kan de förekomma i stor omfattning.

Undvik vattnet vid algblomning

Ibland kan algblomningar utgöras av cyanobakterier. De kallas ibland för blågröna alger, men är i själva verket en bakterie. Vissa cyanobakterier bildar gifter. När cyanobakterierna dör släpps toxinerna ut i vattnet. När det råder algblomning ska man inte bada i vattnet, eftersom det är skadligt att få i sig toxiner från vattnet (särskilt för hundar och små barn). Tumregeln är att: ser det äckligt ut att bada i vattnet - bada inte.

Kontakta läkare eller veterinär om barn, vuxna eller husdjur visar tydliga sjukdomssymptom i samband med kontakt av algblommande vatten. Hudirritation och ögonbesvär är vanliga symptom men även illamående, kräkningar och diarré kan förekomma.

Så här ser vattnet ut vid algblomning.

Pollen

Ibland blir vattnet gult i vattenytan av pollen från omgivande träd. Pollen är helt ofarligt och ser ut som ett gult mjöl i vattnet när man rör runt i det. Pollen är också mycket näringsrikt och kan i vissa fall initiera en algblomning i vattnet. Algblomningar skiljer sig från pollen genom att det är grönblått i färgen, lägger sig i vattenytan och kan vara lite trådigt när man rör i det med en pinne - lite som att blanda en oljebaserad målarfärg. Det kan också förekomma algblomningar när hela vattenmassan är jämngrön.

Så här ser vattnet ut när det är mycket pollen.

Med hjälp av en experimentell app i mobilen kan du som är badsugen få veta om det finns alger i vattnet vid badplatsen där du vill bada.

Tjänsten heter CyanoAlert och innebär att kommunen får information från dagliga satellitbilder om det är algblomning vid de platser kommunen har valt att bevaka (Helgasjön, Örken, Innaren, Växjösjön, Trummen, Norra Bergundasjön och Södra Bergundasjön).

Appen, som är under utveckling, finns att ladda ner gratis där du vanligen laddar ned dina appar, exemelvis Google Play.

Senast uppdaterad: 28 juni 2023