Förskola och utbildning

Växjö har en lång tradition som utbildningsstad med många bra grundskolor, nio olika gymnasieskolor, flera olika yrkeshögskoleutbildningar, folkhögskolor och universitet.

Sammantaget erbjuds de flesta typer av utbildningar på alla nivåer och områden. Näringslivet, Region Kronoberg, Arbetsförmedlingen, kommunerna och utbildningsanordnarna har ett nära samarbete för att snabbt kunna skräddarsy de utbildningar som behövs för att tillgodose företagens behov.

Linnéuniversitetet profileras internationellt med framgångsrik forskning, högt söktryck och ett nära samarbete med näringslivet. Här finns utbildningar inom energi- och miljö, elektronik, datateknik, industriell ekonomi, logistik och mycket mer. Med cirka 31 000 studenter, 2 000 anställda, 150 utbildningsprogram och 2 000 fristående kurser utgör universitetet en stark bas för regionens kompetensförsörjning. Inom kort kommer även en riktad satsning på förnybar energi att presenteras.

Senast uppdaterad: 1 mars 2023