Hållbar utveckling

Miljö är både miljön ute, miljön inne, miljön i trafiken
och hur vi tar hand om sopor. Det är viktigt att vi tar hand om vår miljö.

Om vi tar hand om vår miljö
mår vi bättre.
Människan är beroende av sin miljö.

Alla kan vara med och göra miljön bättre.
Du kan också göra det.

Hållbara Växjö 2030 är kommunens hållbarhetsprogram.

Växjö jobbar för en bättre miljö

Växjö vill bli fossilbränslefria.
Det betyder att Växjö vill
sluta använda olja, bensin och diesel. 

Växjö kommun har jobbat länge för en bättre miljö.
1970 gjorde vi våra sjöar rena.
De luktade illa och var nersmutsade.
Idag kan du bada och fiska i sjöarna.
Det är bra för miljön
och för oss som bor och hälsar på i Växjö.

Växjö kommun vill göra det enkelt för alla
att sortera sina sopor
och att många sorterar förpackningar.

Växjö kommun vill laga mat som är bra för miljön
och att många slänger sina matrester i brun papperspåse.

Växjö kommun vill arbeta för att ha fina parker
och fina skogar med många djur och växter.

Växjö kommun vill att många cyklar
och att många åker buss och tåg.

Vill du veta mer hur Växjö kommun arbetar med att förbättra miljön
kan du ringa kommunen.

Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00

Senast uppdaterad: 10 mars 2023