El- och energiprogrammet

El- och energiprogrammet vid Teknikum är en bred yrkesutbildning för dig som vill arbeta inom el eller IT-branschen.

Här får du de teoretiska och praktiska grundkunskaper som krävs för att du ska kunna arbeta inom många olika yrken, till exempel nätverkstekniker, elinstallatör, automationstekniker och servicetekniker. El- och energiprogrammet är i första hand yrkesförberedande, men det ger även en bra grund för vidare studier inom teknikområdet. Man har exempelvis möjlighet till fördjupningskurser i svenska och engelska för att få högskolebehörighet.

Elprogrammet är indelat i tre inriktningar, samtliga med separata intag. De är Automation, Dator & Kommunikationsteknik och Elteknik. Samtliga inriktningar omfattar minst 15 veckors APL vid arbetsplatser inom respektive bransch. Vid inriktning Elteknik finns dessutom möjlighet att läsa ETG-examen, vilket möjliggör för eleven att tillgodoräkna sig APL-tiden under utbildningen som genomförd lärlingstid.

Detaljerad information om APL på inriktning Dator- och kommunikationsteknik hittas på inriktningens APL-sida Länk till annan webbplats..

Automation

Årskurs 1:

• Höstterminen, v41/42: 1 veckas fältstudier.

Årskurs 2:

• Höstterminen, v47-51
  • Vårterminen, v19-23

• Höstterminen, v41-46
  • Vårterminen, v14-18

Dator- och kommunikationsteknik

• Vårterminen, v4-23

Elteknik

Årskurs 1:

• Höstterminen, v41/42: 1 veckas fältstudier.

Årskurs 2:

• Höstterminen, v47-51