Villa

Två personer står utanför sin bostad
Anders och Jeanette

1,5 mil utanför Växjö ligger Rottne. Ett litet samhälle med cirka 2 500 invånare, skola, apotek och affärer. Här bor Anders Rodin och Jeanette Callenholm i ett Vårgårdahus tillsammans med dottern Signe. Ett hus byggt från grunden på kommunal tomtmark.

– Vi köpte tomten i januari 2021 och flyttade in i huset ett år senare, berättar Anders.

Att en dag bygga sitt eget hus har varit en dröm som både Anders och Jeanette har sett som möjlig att förverkliga. När de väl slog till så blev det ett spontant köp av en kommunal tomt och sedan var bygget i gång.

– Vi såg att det fanns lediga tomter i Rottne och ganska spontant gav vi ett bud. Därefter gick det undan och nu sitter vi här i vårt drömhus, säger Jeanette Callenholm.

Från hus till bostadsrätt till hus

År 2009 köpte Anders och Jeanette ett hus i Rottne. Huset var byggt 1982 och krävde en hel del kärlek, vilket innebar att den första tiden i huset tillbringades med att renovera.

– Efter några år av renovering insåg vi att det aldrig skulle ta slut, då det var dags att fixa både nytt tak och nya fönster. Då bestämde vi oss för att köpa en bostadsrätt i Växjö, berättar Anders.

Men i Växjö blev de inte långvariga.

– Vi har hela tiden vetat vad vi vill ha. En fristad där vi kan bo och må bra utan att behöva fokusera på allt som behöver göras. Att bygga ett hus från grunden där vi får vara med och påverka var en dröm som nu gått i uppfyllelse och vi har fått det precis som vi vill ha det, säger Jeanette.

Kommunal tomtmark

Växjö kommun har en kommunal tomtkö där de som är intresserade av att köpa mark för att bygga hus kan anmäla sig. Nya tomter som kommunen säljer erbjuds först till de som står i tomtkön. Äldre tomter som ingen i tomtkön har visat intresse för läggs ut för allmän försäljning och då utan krav på medverkan i tomtkön. Det var en av dessa tomter Anders och Jeanette köpte.

– Vi tog kontakt med kommunen och skrev avtal i princip samma dag. Det gick ju väldigt fort och vi är därför tacksamma för den guidning vi fick av kommunen i det som kändes som en djungel med att hitta rätt information, handlingar, dokument och avtal, säger Anders.

Jeanette och Anders köpte tomten i januari 2021 och huset stod klart i januari 2022. De har själva ritat huset som de ville ha det, utifrån de möjligheter som husleverantören hade. Jeanette hittade en hel del inspiration från andra hus och andra som byggt hus.

– Detta är vår fristad och vi har byggt det precis som vi vill ha det. Sedan har vi nära till naturen och nära till Växjö. Vi har gångavstånd till affären och dottern har sin skola i byn, säger Jeanette.

Vi bor i vår fristad

Men på frågan om de ska bo kvar i huset hela livet så blir de båda tveksamma.

– När det är dags att renovera så kanske vi flyttar igen, avslutar Anders och skrattar.

Senast uppdaterad: 29 maj 2023